Buku 06: Kenang-kenangan Abdullah Munsyi (berserta lawatan)

ULASAN BUKU DAN KUNJUNGAN  KE MELAKA
Ulasan buku kali ini Cikgusir buat secara catatan 'field-study' dengan mengikut serta merujuk beberapa bahagian di dalam buku KENANG-KENANGAN ABDULLAH MUNSYI. Atas sebab itu Melaka adalah destinasi yang ditujui tambahan pula cuti sekolah sudah bermula. Dalam banyak-banyak tempat memang Cikgusir suka pergi ke Melaka. Tidak berapa pasti mengapa ia destinasi pilihan. Mungkin sejarahnya yang mencoret banyak peristiwa-peristiwa silam yang bercampur-baur kerana setiap peristiwa yang berlaku itu kini mengalir kekal di dalam garis masa serta meninggalkan kesan-kesan yang masih jelas hingga sekarang. Walaupun tempat-tempat utama seperti kawasan Banda Hilir telah banyak kali dilawati, namun Cikgusir rasa masih banyak lagi rahsia yang tersimpan yang masih belum diteroka.

Porta Da Santiago, sebahagian tinggalan kota mahsyur A'Famosa.

MELAKA DAN HOBI...
Apabila berkunjung ke Melaka, tempat yang pertama dikunjungi adalah Muzium Setem Melaka. Tujuannya tentu sekali untuk melihat-lihat koleksi terkini setem-setem unik dan 'rare' atau mungkin kalau ada yang berkenan di hati, Cikgusir akan membeli beberapa koleksi Sampul Surat Hari Pertama (First Day Cover) yang menarik dan berinformasi.

Muzium Setem Melaka


Suatu ketika didiami pegawai-pegawai atau pembesar-pembesar Belanda di Melaka.

Selain dari tujuan di atas, Cikgusir suka melihat rekabentuk bangunan ini. Walaupun kalau dilihat dari segi luaran agak sedikit tidak kemas susunan batu batanya, namun rekabentuk dalaman dan luarannya yang mempunyai anjung agak menarik hati. Asalnya bangunan ini adalah kediaman pegawai-pegawai atasan imperialis Belanda. Kemudian ia bertukar tangan kepada imperialis Inggeris; masih digunakan sehinggalah ianya bertukar fungsi sebagai 'Sekolah Gambar' dan kemudiannya menjadi sebuah muzium oleh G.E Wisdom iaitu Pesuruhjaya Residen Melaka pada tahun 1954. Selepas merdeka, bangunan ini kemudiannya diwartakan sebagai monumen lama mengikut Seksyen 15 Akta Benda purba 168/1976 (See... tahun gua lahir tu... :P).... 

Walaupun sudah banyak kali menjadikan Melaka sebagai destinasi percutian, namun pada kali ini Cikgusir melawat Melaka untuk melihat sendiri tempat-tempat seperti yang tercatat di dalam buku seperti di bawah.

Buku tersebut berjudul, "KENANG-KENANGAN ABDULLAH MUNSYI" ditulis oleh ZAHARI A. RASHID. Buku ini menggunakan buku "HIKAYAT ABDULLAH" sebagai sandaran bagi menelusuri semula tempat-tempat yang telah dicatatkan di dalam buku karangan ABDULLAH MUNSYI tersebut. Setelah membaca buku ini, timbul hasrat untuk melihat sendiri dan mengunjungi tempat-tempat yang telah menyaksikan beberapa peristiwa hebat, tempat tercetusnya konflik dan pelbagai lagi tempat yang padanya tercoret kisah sejarah yang bernilai.

Oleh yang demikian, destinasi pertama kali ini adalah Masjid Tengkera... (baca di dalam catatan yang seterusnya...)

Tajuk buku: Kenang-kenangan Abdullah Munsyi, Oleh Zahari A.RAshid

----
Buku seterusnya






Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kenapa sambung belajar?

Merentas Denai Masa: Makam Bendahara Tun Habib Abdul Majid (Padang Saujana)

Selingkar Kisah...Antara Shakespeare & Ahmad Jais