FPK



Pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepadaTuhan. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan negara.

Pengikut

Jumlah Pengunjung Sejak 2005

Isnin, April 23, 2012

Buku 03: Perangai Bergantung Pada Diri Sendiri; Za'ba




Perihal Buku...
Buku ini didahului dengan ulasan pengenalan oleh Asmah Haji Omar. Perkara utama di dalam bab pengenalan ini adalah penerangan mengenai tema utama penulisan Za'ba iaitu menegur dan mencadangkan dengan pemikirannya bagaimana untuk mengikis sifat-sifat negatif bangsa Melayu. Semua itu adalah usaha pendeta Za'ba untuk meninggikan darjat orang Melayu (yang majoritinya beragama Islam) dari semua segi; kesantunan bahasa, kefahaman tentang Islam serta kekuatan ekonomi.

Buku karangan Za'ba ini menyentuh tentang betapa perlunya orang Melayu mengubah sikap mereka yang suka bergantung pada orang lain di dalam banyak perkara. Sikap tidak mahu berusaha di sentuh dengan panjang lebar dan ianya dikaitkan dengan kurangnya kefahaman Islam di kalangan orang Melayu. Semua ini menurut Asmah Haji Omar ditulis oleh Za'ba berdasarkan pemerhatian beliau dan juga berdasarkan pengalaman seharian.

Apa yang menarik mengikut pandangan Cikgusir...
Cikgusir teruja dengan satu istilah yang digunakan oleh pendeta Za'ba yang menegur sikap orang Melayu yang tidak mahu berfikir dan suka menelan bulat-bulat apa jua maklumat dan ilmu yang diperoleh. Keadaan atau sikap ini ditegur Za'ba dengan istilah 'BERTAKLID BUTA'.

Di dalam istilah ini Za'ba memberi contoh di dalam 2 situasi iaitu di dalam ilmu agama dan juga di dalam dunia akademik. Di dalam menuntut ilmu agama orang Melayu ditegur kerana sikap yang tidak mahu menggunakan akal di dalam menganalisa ilmu yang diperoleh. Semua diterima bulat-bulat yang mana ini menjadikan mereka mudah ditipu dan diperdaya oleh ajaran-ajaran sesat serta ilmu agama yang mana sesetengan apa yang dipelajari itu tidak terdapat di dalam al-Quran mahupun hadith bahkan ada yang bertentangan dengan keduanya. 

Manakala di dalam bidang akademik pula, keadaan di universiti-universiti dijadikan contoh. Ketika sesuatu tesis ditulis, ianya ditulis berdasarkan teori-teori yang digunakan sahaja tanpa ada penambahan, pindaan mahupun pembaharuan terhadap teori-teori tersebut. Akhirnya tinggal teori-teori itu tanpa dicabar mahupun ditambah baik. Jadi menurut beliau tiada proses penurunan ilmu berlaku dari guru kepada murid. Menurut Za'ba beliau sendiri tidak kisah pemikiran beliau dicabar sebagai satu proses perkembangan ilmu.

Za'ba mencadangkan penyelesaian kepada sikap itu dengan mengemukakan apa yang dinamakan 'BERIJTIHAD SENDIRI'. Ini bermaksud menggunakan kemahiran berfikir seperti yang telah dianjurkan di dalam al-Quran yang mana menurut beliau terdapat banyak gesaan-gesaan agar manusia menggunakan akal yang dikurniakan untuk berfikir.

Petikan-petikan yang menarik...

Orang-orang kita banyak benar yang lemah pada mengerjakan amal ibadat, iaitu usaha-usaha yang merupakan ketaatan dan kehambaan kepada Tuhan dengan memperbuatkannya sendiri sebagai mana yang disuruh di dalam agama Islam. Bahkan, tidak sedikit mereka yang cenderung berharap kepada pertolongan orang lain sahaja, seperti berharap kepada doa tok-tok lebai, tok-tok guru dan tok-tok alim, atau berharap kepada sedekah tahlil mereka itu dan sebagainya, apabila telah masuk ke dalam alam arwah (sudah mati) kelak. Maka terutama sekali mereka berperasaan demikian jika mereka orang yang jahil pekat dalam agama atau orang yang mampu membayar atau mengupah!... (ms, 58)

Dengan dorongan perasaan bergantung kepada diri sendiri seseorang akan merasa wajib membuat sendiri apa-apa kewajipannya, dan tidak berharap kepada orang lain. Ia akan tetap bergantung kepada kebolehan dirinya sendiri sahaja dan hanya memohon taufiq dan pertolongan kepada Tuhan Yang Esa tiada lainnya. Bidalan Melayu pun ada berkata, dan ia patut jadi pedoman kepada kita dalam hal ini, iaitu kata orang tua-tua:

"Berharap kepada anak, buta mata sebelah; berharap kepada orang, buta mata keduanya"

Yakni pada apa-apa hal pun baiklah buat sendiri. (ms, 6)
---
Ulasan buku akan datang...


---



Ahad, April 22, 2012

Bila Lensa Bicara: Pisang, Sumber Semulajadi Isotop Radioaktif


Pisang emas tertusuk keris,
Keris dipunya panglima Alif,
Pisang sedap rasanya manis
Jangan disangka tidak beradioaktif
Huh? Pisang adalah makanann beradioaktif? tak percaya klik pautan di bawah...

Rabu, April 11, 2012

Bila Lensa Bicara: Kittun ini bernama Kichap


Beliau dibawa pulang oleh Shitam. Kini sahabat baik Shitam.

Bila Lensa Bicara: Seikat Warna


Pena-pena itu kepunyaanku, namun warna-warna ceria itu hadir dengan perkenan-NYA

Bila Lensa Bicara: Istana Usang


Kediaman biasa namun ianya adalah Istana kepada Si Pemilik

Bila Lensa Bicara: Petikan Jari Amatur


"Ayah... Kakak nak cuba pakai kamera boleh?"
(Maka setelah kebenaran diberi, inilah hasilnya)

DAULAT TUANKU : PERTABALAN DYMM SPB YDPA KE 14.

DAULAT TUANKU 
MERAFAK SEMBAH DAN SETINGGI-TINGGI UCAPAN TAHNIAH



kepada

SERI PADUKA BAGINDA YANG DI-PERTUAN AGONG XIV
ALMU'TASIMU BILLAHI MUHIBBUDDIN TUANKU ALHAJ ABDUL HALIM
MU'ADZAM SHAH IBNI ALMARHUM SULTAN BADLISHAH

D.K., D.K.H., D.K.M., D.U.K., D.M.K., D.K. (Kelantan), D.K. (Pahang), D.K. (Selangor), 
D.K. (Perlis), D.K. (Negeri Sembilan), D.K. (Johor), D.K. (Terengganu), D.K. (Perak), D.K. Brunei, 
D.P, (Sarawak), D.U.N.M, S.M.D.K, S.H.M.S, S.G.M.K, S.P.M.K., S.S.D.K, 
Grand Cordon of The Order Of The Rising Sun of Japan, Bintang Maha Putra Adipradana (Indonesia), 
Order of The Rammata Thailand, Honourable Knight Grand Cross Order of The Bath of U.K.,
Asso. Knight Order of St. John.,
Hon. Ph.D (UUM).

dan

SERI PADUKA BAGINDA RAJA  PERMAISURI AGONG
TUANKU HAJAH HAMINAH

D.M.N, D.K., D.K.H.

Sempena

Pertabalan Seri Paduka Baginda Yang diPertuan Agong XIV
Almu'tasimu Billahi Muhibbuddin Tuanku Alhaj Abdul Halim Mu'adzam Shah ibni Almarhum Sultan Badlishah.

11 April 2012 Bersamaan 19 Jamadilawal 1433H

Ahad, April 08, 2012

Buku 02: Jerusalem, One City Three Faiths

Jerusalem One City Three Faiths: Karen Armstrong 

Kandungannya Secara Ringkas:
Buku ini menerangkan transformasi kota Jerusalem sejak awal sejarah purbanya dicatatkan. Penulis menyingkap perubahan dan pemilikan yang berlaku pada kota ini yang silih berganti dengan melihat dari sudut pandangan dan tradisi dari 3 agama utama iaitu Yahudi, Kristian dan Islam. Penulis dengan jujur menyingkap satu persatu dengan berpandukan pensejarahan yang sah tanpa sudut pandangan yang berat sebelah. Setiap konflik yang berlaku di sepanjang garisan masa sejarah kota ini juga dikupas dengan begitu baik.

Petikan 'Chapter 11'


Petikan Buku Yang Menarik:
Di dalam 'Chapter 11' di mana penulis mengupas tentang tradisi Islam mengenai bandar ini yang di kenali sebagai 'BAYT AL-MAQDIS'; deskripsinya agak menarik bila beliau memperihalkan tentang Nabi MUHAMMAD S.A.W.

MUHAMMAD IBN ABDALLAH, the new prophet of Mecca in the Hijaz, did not believe that he was about to found a new world religion when he received his first revelation in 610, the same year that King Khosrow II invaded Byzantine territory. Muhammad, a merchant famous in Mecca for his integrity, had long been concerned about the spiritual malaise he could discern in the city. Mecca was enjoying a greater material prosperity than ever before, but as direct result, some of the old tribal values were being undermined. Instead of taking care of the weaker members of society, in the old way, people had become preoccupied with building up their private fortunes. Some people felt obscurely dissatisfied with the old paganism, which no longer seemed adequate now that they were beginning to enter the modern world. It was widely believed that Allah, the high god of the Arabian pantheon whose name simply means "God", was in fact the deity who was worshipped by the Jews and the Christians. Yet those Jews and Christians with whom they came in contact often taunted the Arabs because God had sent them no revelation or prophet of their own.

Penulis juga telah menutup perbincangan mengenai Jerusalem ini dengan pendapat peribadi beliau tentang masa hadapan kota ini berserta masa hadapan rundingan perdamaian yang sememangnya dilihat samar. Ianya dinukilkan seperti berikut,

At this writing, the prospect of peace looks bleak. But the history of Jerusalem reminds us that astonishing reversals are always possible and that nothing - not even mortal hatred - is permanent. There are many Israelis and Palestinians, many Arabs and Jews, who long for peace are prepared to make the sacrifices that peace requires. It still remains true, when we look back on the long history of Jerusalem, that the societies that have lasted the longest there have, generally, been the ones that were prepared for some kind of tolerance and coexistence in the holy city. That, rather than a sterile and deadly struggle for sovereignty and total victory, must be the way to celebrate Jerusalem's sanctity today.

Pandangan Cikgusir:
Penulisan Karen Armstrong sudah lama menarik minat Cikgusir untuk membaca buku-buku beliau. Buku pertama Karen yang pertama Cikgusir baca adalah "A HISTORY OF GOD" (pernah diharamkan penerbitannya di Malaysia). Semua perbincangan beliau mengenai Jerusalem di dalam buku ini bersumberkan sumber-sumber dari setiap tradisi 3 agama utama yang sejarah-sejarah mereka bercambah dari tanah suci ini. Tidak terdapat komentar-komentar yang 'bias' seperti sesetengah penulis orientalis. 

---
Ulasan buku akan datang:

Perangai Bergantung Pada Diri Sendiri: Za'ba
---



Buku 01: Al-Quran: Manual Bagi Sistem Teknologi Bernama Manusia



Buku ini bermula dalam bentuk lisan ketika MESEJ yang pertama yang didefinisikan sebagai wahyu melalui seorang yang telah terpilih untuk menyampaikannya buat umat manusia keseluruhannya. MUHAMMAD IBN ABDULLAH. Dengan MESEJ PERTAMA yang bermaksud,





Bacalah! dengan (menyebut) nama Tuhan mu yang menjadikan.
(Read! In the name of your Rabb Who created.)

Buku ini Cikgusir pilih untuk dimuatkan di dalam post yang pertama mengenai buku adalah kerana ianya merupakan buku pertama DI DUNIA yang Cikgusir rasa di dalamnya ada TESTIMONI yang mengatakan semua isi kandungannya adalah BENAR dan TIDAK ADA KERAGUAN. Ianya tercatat di dalam Surah ke-2 pengakuan YANG EMPUNYA PERKATAAN bahawa MESEJ di dalam buku ini sebenar-benar datang sebagai panduan dari NYA.

Tidak pernah ada di dalam mana-mana buku yang membuat pengakuan sebegini oleh mana-mana penulis. Tetapi PENULIS buku ini telah menyatakan dengan kukuhnya bahawa:



Alif Lam Mim. Kitab ini tidak ada keraguan padanya, petunjuk bagi mereka yang bertaqwa.
(Alif Lam Mim. This is the Book in which there is no doubt, it is a guide for those who are God concious.)


ISI KANDUNGAN:
Secara umumnya buku ini diimani oleh semua umat Islam dan di dalamnya terkandung pelbagai perkara yang merangkumi semua cabang ilmu dan panduan untuk umat manusia bagi menjalani satu kehidupan yang berpandu.

---
Ulasan buku akan datang:

Jerusalem One City Three Faiths: Karen Armstrong.
----



Rasanya... Ia satu permulaan...

Pagi Ahad ini, suatu pagi yang agak panas walaupun jam baru menunjukkan jam 8.30 pagi. Cikgusir baru selesai 'realign' waktu tidur yang agak tidak menentu kebelakangan ini. Sedang tangan memulas tombol paip 'shower' tiba-tiba di ingatan terlintas tentang BLOG... dan terus menerawang untuk menghurai satu idea yang tiba-tiba datang di benak fikiran ini...


Hari ini Cikgusir rasa, blog yang dah lama Cikgusir tak update ni, Cikgusir nak isikan dengan satu fokus utama iaitu BUKU atau BOOK kata 'orang putih'. Cikgusir memang suka beli dan baca buku (walaupun sesetengah buku tu tak habis baca pun... bergantung pada julat masa senggang yang ada :)). Jadi Cikgusir rasa nak catat apa yang Cikgusir dah baca samalah macam program NILAM kat sekolah tu. Juga akan disertakan bersama GAMBAR buku yang dibaca itu dari hasil 'CAPTURE' kamera Cikgusir sendiri. Oleh itu, hari ni adalah hari yang Cikgusir akan mulakan 'update post' dengan sebuah buku AGUNG sebagai permulaan. Silakan lihat pada POST DI ATAS...