FPK



Pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepadaTuhan. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan negara.

Pengikut

Jumlah Pengunjung Sejak 2005

Sabtu, Disember 03, 2011

Hitam Metalik

AL-KISAH:
Adalah suatu kisah apabila satu orang dalam ceramah politik menyebut dan menggelar satu orang lain dengan nama HITAM METALIK. Sambil itu disahut dengan gelak ketawa para hadirin yang bersama-sama mendengar ceramah itu.


"Kucing HITAM METALIK Cikgusir. Baik budaknya... Sopan... boleh buat menantu"

Ha ha ha... bestnya ketawakan... ha ha ha... ketawakan lagi ... HITAM METALIK nya dia ... ketawakan lagi.... !!!

Ha ha ha... dah puas ketawa? So, apa dapat? dapat pahala? Entah.. Cikgusir tak ada jawapan samaada dapat pahala atau tidak kerana urusan itu bukan Cikgusir yang punya... itu DIA DI ATAS SANA punya urusan.

MARI KITA FIKIR SEJENAK:
Ok. Mula-mula kita pegang dagu... kemudian pandang ke atas... Hmm... Ya Rabbi... Rupanya kita dah ketawakan orang yang seagama dan seaqidah dengan kita. Apa dosa dia pada kita ya...? Yang mengutuk tu pulak bukan seagama dan seaqidah dengan kita. Tapi kita merelakan saudara kita diejek sedemikian rupa. Indah sungguh perilaku kita. Bukankah umat ISLAM itu BERSAUDARA?

Kita yang duduk dengar ceramah tu, selalu kita kata kita ikut sunnah RASULULLAH S.A.W. Kita bela janggut, kita pakai serban, kita berpoligami... semua itu sunnah... kita ikut... TAPI KENAPA YE, akhlak RASULULLAH kita tidak ikut?

Hmm... barangkali kita terlupa agaknya... tak apalah... kalau lupa kita dah sedar, kita bertaubatlah...

Mari.... sama-sama kita beristighfar... ASTAGHFIRULLAH ALAZIM...

Amin... Mudah-mudahan kita diampunkan dan TALI PERSAUDARAAN sesama kita dieratkan. AMIN-AMIN YA- RABB AL-A'LAMIN.

Perihal Beri Hitam, Blogger dan Tumblr

Bentuk baru Blogger.Com


Dah lama jugak Cikgusir tidak menekan-nekan kekunci 'keyboard' pada ruangan Blogger.Com ni. Tiada alasan lainlah yang Cikgusir boleh beri. SIBUK. Dalam pada itu rupa-rupanya dah ada ciri-ciri baru di sini. Bila ada pembaharuan tu, faham-faham saja lah. Kena la pulak membiasakan diri dengan rekabentuk baru ni. Jadi ambil masa la jugak.



Dalam pada itu Cikgusir agak terpesona dengan TUMBLR.COM. Sebab apa? Rekabentuknya agak simple dan mudah di akses melalui khadam Cikgusir - "Si Beri Hitam".

Khadam sedang diulit tangan anak bujang sulung Cikgusir.

Blogger.com buat masa ni belum ada ciri-ciri untuk Blackberry Smartphone. Jadi buat masa ni Cikgusir mempunyai kecondongan ke arah menggunakan TUMBLR.COM. Sehinggalah Blogger.Com menjadi mesra kepada spesis bangsa khadam Cikgusir "Si Beri Hitam'. TUMBLR Cikgusir boleh di akses di :



Rabu, November 23, 2011

Sabtu, November 12, 2011

kerja waktu pejabat

Tahun depan nampaknya ada perkara baru buat guru-guru selain daripada perlaksanaan MBMMBI. Cikgu-cikgu dari beberapa sekolah rintis akan mula kerja waktu pejabat. Ada sumber-sumber yang kata perkara ini disebabkan cikgu-cikgu tidak lagi dibebankan dengan kerja-kerja perkeranian yang tidak relevan.

(Baca berita di sini: UTUSAN MALAYSIA ONLINE)
Guru kerja 9 jam mulai tahun 2012?

Oleh JAMLIAH ABDULLAH
pengarang@utusan.com.my
ALOR SETAR 11 Nov. - Kira-kira 5,000 guru dari hampir 104 buah sekolah di seluruh negara akan menjadi perintis kepada sistem waktu bekerja sembilan jam mulai Januari tahun depan, kata Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP).

Presidennya, Hashim Adnan berkata, pihaknya difahamkan sistem waktu bekerja baharu itu akan dilaksanakan di empat buah negeri iaitu Pahang, Melaka, Johor dan Sarawak dengan tempoh percubaan selama enam bulan sebelum diperhalusi oleh Kementerian Pelajaran.

Rabu, Jun 29, 2011

Selasa, Jun 28, 2011

Bicara Kandil

Bicara Kandil by Faisal Farish
Bicara Kandil, a photo by Faisal Farish on Flickr.

Berekperimentasi kamera dengan cahaya lilin.

Sang kandil itu bicara
Apa kau gelar aku?
Dian kah... lilin kah...
Apa jua nama ku...
Ku terangi malam mu...
Diri ku lebih indah...
dari kalimantang itu...
yang pudar pabila tiada arus elektrik
melaluinya...
aku jua kau cari...
pabila kalimantang itu bisu...
Selamat malam...
Selamat beradu...
Akulah kandil yang kau lupakan itu...

(Sajak spontan: by Cikgusir)

Rabu, Jun 15, 2011

Gurindam Rimba

Gurindam Rimba by Faisal Farish
Gurindam Rimba, a photo by Faisal Farish on Flickr.

Gambar dari sesi outdoor Majlis Perkahwinan Faizul dan Zati Iwani

Via Flickr:
Di ketenangan rimba itu ku nanti Sang Teruna.

Selasa, April 05, 2011

Di dalam mencari kebenaran jangan sampai kita tersalah arah...



JALAN SANA JALAN SINI...

Jalan sana... orang cerita kisah tu... jalan sini... orang cerita kisah tu... jenuh la Cikgusir tahan-tahan dengan bersikap ala-ala artis Malaysia ... "No comment, please... err... no comment please... I artist fofular... no comment..."

Tapi lumrah manusia... bila sampai satu tahap tu, 'no comment' jadik la pulak 'mau comment'. Err... cerita apa??? Ala... cerita video ehem-ehem tu... ha... tu la.... ramai provoke Cikgusir samaada kat Twitter ke... Pesbuk ke... mahupun ketika dalam perjalanan ke bilik ayor....

Jadi Cikgusir komen le kat blog ni... lagi pun dah lama tak update kan... jangan pulak kata Cikgusir dah masuk politik dan nak bertanding di pilihanraya negeri Sarawak... cuma suka-suka nak komen atas pertimbangan fikiran sendiri...


SEMBANG KEDAI KOPI

Dalam diam-diam mendengar sembang kedai kopi Cikgusir ada terdengar dua orang berlainan parti politik ni berdebat. Tapi yang menarik perhatian Cikgusir adalah bila satu orang ni kondem kawan debat dia tu... dia kata "TU LAH KO NI.. MERENG... BACA LAGI UTUSAN MELOYA TU... KO PATUT BACA HARAKAH BARU LA KO NAMPAK KEBENARAN... ORANG DALAM VIDEO TU BUKAN DIA LAH..."

Astaga... nak nampak kebenaran kena baca newspaper rupanya... patutnya Pemidato hebat tu kena suruh member tu belek helaian al-Quran untuk cari kebenaran.


SO .. WHAT OF THAT KEDAI KOPI THING?

Bukan le nak tunjuk pandai... cuma sebagai saudara sesama Muslim, bukan ke kita digesa "...nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran." (al-'Asr: 3) .... betul tak... inilah yang selalu kita baca setiap kali tamat sesuatu majlis atau pertemuan.


PENDAPAT CIKGUSIR

Cikgusir rasa perihal video tu kita biarkanlah berlalu. Dalam keghairahan kita mencari kebenaran sudah pun kita zahirkan dengan mengadakan solat-solat hajat. Jadi biarlah kebenaran muncul. Cuma bila kebenaran muncul janganlah kita tutup cahaya kebenaran itu dengan ego politik kita. Nilaikanlah dengan akal dan iman.

Apabila kebenaran muncul kita dan kita lihat kebenaran itu dengan pandangan ego serta bias maka terjelmalah apa yang disebut di dalam al-Quran...


16. Mereka itulah orang yang membeli kesesatan dengan petunjuk, maka tidaklah beruntung perniagaan mereka dan tidaklah mereka mendapat petunjuk"


17. Perumpamaan mereka adalah seperti orang yang menyalakan api, maka setelah api itu menerangi sekelilingnya Allah hilangkan cahaya (yang menyinari) mereka dan membiarkan mereka dalam kegelapan tidak dapat melihat.

18.Mereka tuli, bisu dan buta, maka tidaklah mereka akan kembali (ke jalan yang benar).


NOTA KAKI:
Rupanya ayat ke-18 itu relevan dalam banyak hal. Bukan hanya seperti yang diajar oleh cikgu matematik Cikgusir dulu-dulu. Dia kata baca ayat tu kalau nak elak dikejar anjing. "S'ummum bukmun 'um yun'fahum la yarji'un". Tapi dari pengalaman Cikgusir memang mujarab apa yang cikgu tu ajar... :-) Terima Kasih cikgu.

Jumaat, Mac 04, 2011

Jumaat, Februari 04, 2011

Al-Kisah Sang entiti misteri II

BABAK 2: Kasi 'explain' sikit kat dia.

Aku: Oo... tu yang ko tak puas hati ye. Aku buat macam tu sebab mereka tu semua bangsa manusia macam aku. Jadi aku kena la bagi nasihat. Macam dalam isi kandungan surah al-'Asr tu yang suruh bangsa manusia ni nasihat menasihati supaya tak rugi. Nak aku bacakan dalam versi sebenar ke?

Entiti: Muahaha... Ko ni mesti banyak tengok cerita-cerita hantu kat panggung tu kan. Bila ko baca je ayat al-Quran, hantu pun terbakar... ha haha... memang la manusia banyak yang keliru. Aku takkan terbakar dengan ayat-ayat tu. Ayat-ayat tu diturunkan untuk korang jadikan panduan. Bukannya buat masuk dalam filem ha haha...


Babak 3: Dia masih lagi tak puas hati.

Aku: Itu je ko nak bagi tau aku?

Entiti: Ada satu lagi... Dah ko nasihatkan budak-budak ko... Ko pecahkan lagi rahsia aku ye... tak payahlah ko cerita rahsia kerja aku macammana aku hasut orang-orang alim. Ko ingat tak apa yang ko dah cakap kat budak tu masa dia tanya soalan?

Aku: (teringat satu ketika ada murid bertanya. Adakah orang alim pun kena goda jugak dengan syaitan. Aku pernah jawab cara godaannya lain sebab orang-orang alim banyak ilmu agama, setakat godaan syaitan suruh mencuri, berjudi atau berzina tu senang je nak ditolak. Bagi orang alim godaan dia adalah dalam bentuk riak, ujub dan takabbur tanpa mereka sedari. Mereka yang digoda akan rasa merekalah paling suci, sebab bergelar orang alim.)

Entiti: Haa... ingat dah kan.... jadi aku nak bagi tahu, lepas ni tak payah nak bagi cerita-cerita nasihat kat budak-budak ko. Sebab ko banyak menyusahkan kerja aku. buat je kerja ko tu biasa-biasa je. Suruh baca poem kuat-kuat ke... suruh dia jawab soalan-soalan pemahaman ke... pasal moral diaorang tau la mak bapak diorang nak jaga... ada paham...

Aku: Tanggungjawab aku bukan mengajar je. Mendidik pun tanggungjawab juga.

Entiti: Ah.. malaslah aku nak cakap dengan ko ni lagi. Aku nak buat kerja aku yang tertangguh ni. Tapi ingat... lepas ni bila ko sedar, ko dah buat dosa sebenarnya .... Muahahahah...


Babak 4: Bermimpi dan berdosa.

Terdengar satu suara sayup-sayup je...

Suara: You... you... bangun you... waktu asar dah lewat ni...

Aku: (Huh... aku mimpi rupanya...) Dah lewat waktu Asar... Astaghfirullahal'azim... (bergegas pergi mandi dan solat Asar)

Al-Kisah Sang entiti misteri


BABAK 1: Entiti yang tak puas hati

Di dalam satu keadaan yang gelap gelita, aku terdengar ada satu suara yang agak kurang sopan pekik-pekik nama aku.

Entiti: Oii! Woii!!! Woii!!! Ko dengar tak?!!!

Aku: Ko panggil aku ke?

Entiti: Ye.. Nko la wahai cikgu... kenapa? pelik? muahaha.

Aku: Kenapa woii woii kan aku? Ko nak apa...

Entiti: Aku tak puas hati la dengan ko nih...

Aku: Apsal plak ? Kenal ko pun tak ...

Entiti: Lah... tak kenal? Ko ni memang la. Nama je cikgu tapi aku pun ko tak kenal.

Aku: Malaslah aku nak kenal. Tapi kan aku macam kenal jugak ko ni.. Jadi, apanya yg ko tak puas hati tu?

Entiti: Ni... aku tak puas hati sebab ko kacau kerja aku. Apasal ko cerita semua rahsia aku kat budak-budak yang belajar dengan ko tu?

Aku: ----

Entiti: Senyap pulak. Ok la.. ni aku bagi amaran ni. Jangan la ko nasihatkan budak-budak tu pasal dosa berzina tu. Diaorang tu muda lagi ... suka hati diorang la nak berzina ke apa ke... dah tua nanti diorang taubat la... yg ko sibuk-sibuk apahal? Lagipun ko bukannya ustaz nak nasihat-nasihat orang ni.

Aku:---

Entiti: Ishh diam lagi... respond la.. apa la lemau ko ni. Aku nak tambah... kalau ko mengajar 'poem' tu tak payah la nak kaitkan dengan dosa-dosa zina tu. Ko tu pun takkan lepas dari hasutan kawan-kawan aku. Ko ajar je 'poem' tu ikut kekdah biasa-biasa dah la.

Aku: Eh Pakcik... aku dah kenal dah ko ni siapa. Tapi tak nak la sebut nama ko. Tak suka. Cuma aku pelik la kenapa tak de pulak efek api kat keliling kita ni ... biasanya adala menyala-nyala sikit kan...

Entiti: Apa nak buat ... Aku sekadar boleh request je. Kalau DIA yang kat atas sana tak approve mana aku ada kuasa nak buat efek tu...


....bersambung di dalam entry yang kedua...

Ahad, Januari 09, 2011

Engagement Cupid


Engagement Cupid
Originally uploaded by Faisal Farish
Di satu majlis pertunangan
Koleksi Fotografi Majlis dari http://faizoomphotoworks.blogspot.com/