Merentas Denai Masa: Satu catatan perjalanan melusuri sejarah Johor

Cuti sekolah hujung tahun memberi peluang Cikgusir untuk membawa keluarga bercuti. Destinasi pilihan anak-anak adalah Universal Studio Singapore; satu tempat menikmati keseronokan cara moden dengan pelbagai jenis permainan yang disediakan.

Cikgusir menggunakan peluang lawatan ke selatan tanahair ini untuk melawat tinggalan sejarah yang boleh dikatakan penting bagi pensejarahan nusantara secara umum dan Malaysia secara khususnya. Ini adalah kerana selain Melaka, Johor juga menyimpan khazanah sejarah di era pasca kejatuhan Melaka di tangan Portugis, yang menyaksikan Sultannya pada ketika itu (Sultan Mahmud Shah I) terpaksa berundur meninggalkan Melaka untuk memastikan kelangsungan warisan Kesultanan Melayu Melaka untuk terus wujud.

Atas usaha itu Kesultanan Melayu Melaka diteruskan dengan munculnya empayar Johor-Riau yang kemudiannya menyaksikan bertukarnya tampuk pemerintahan dari Sultan ke Bendahara dan seterusnya Temenggong.Seperti yang ditulis oleh Buyong Adil (1971) (akibat daripada dasar pecah dan perintah) Raja-raja Melayu keturunan daripada raja-raja Melayu Melaka yang memerintah di Johor itu pun, telah bertukar tangan kepada raja-raja keturunan Bendahara Johor; dan kemudiannya pula berpindah ke tangan raja-raja keturunan Temenggong Kerajaan Johor lama itu.

Bersambung....di sini


Di Kota Johor Lama, berlatarbelakangkan Sungai Johor yang menyimpan pelbagai kisah di dalam denai sejarah.


Ulasan

  1. Best..best.. cerita sejarah.. selalu baca dlm buku jer., sekarang dapat tengok dgn mata kepala sendiri.. cepat sikit bersambung tu..

    BalasPadam
  2. Sabar ye... InsyaAllah ada sambungannya... Tulis panjang2 dalam satu page orang malas nak baca ;-)

    BalasPadam

Catat Ulasan

Ulasan anda adalah tanggungjawab anda sendiri.

Catatan popular daripada blog ini

Kenapa sambung belajar?

Merentas Denai Masa: Makam Bendahara Tun Habib Abdul Majid (Padang Saujana)

Selingkar Kisah...Antara Shakespeare & Ahmad Jais