Millennium Malay Man

Sir Frank Swettenham wrote in 1906, "Thirty years ago, a Malay never moved without his keris. When he bathed, he took it with him and when he slept it lay by his hand. "He gave it more attention than his wife and probably put a higher value on it. If it is a famous blade, of Bugis make and perfect in all measurements and every other test, no amount of money would buy it."

Berdasarkan pemerhatiannya itulah tanggapan Swettenham seorang orientalis. Mungkin senario ini digambarkan bagi membentuk imej ganas dan 'barbaric' terhadap masyarakat Melayu. Kalau beliau masih ada pada zaman ini pastinya beliau akan melihat senario yang berbeza. Walaupun harga keris pada masa ini masih mahal namun ianya bukanlah barangan perlu bawa bagi jejaka melayu alaf ini. Apa yang menjadi pilihan pada masa ini adalah telefon-telefon bimbit(samaada murah atau mahal) dan bagi yang mampu ada juga yang membawa PDA (Personal Digital Assistant). Itulah hakikat pada masa ini. Bagaimana agaknya jikalau keris masih lagi pilihan untuk dibawa ke mana-mana seperti yang dilihat oleh Swettenham pada masa lalu? Hmmm... Boleh bayangkan tak? Jejaka-jejaka bertanjak dan bercapal dengan keris tersisip dipinggang berjalan-jalan di ibukota dan di taman-taman tasik?

just for fun...

Ulasan

  1. this website serves a god reference regarding history and many mores, the special part is the man behind the website, ada class...

    BalasPadam
  2. Seeing is believing. That's the truth. Westerners are always in favour of their own 'waist-down' culture and regard other cultures as pre-historic,barbaric and etc.They bombed Hiroshima and Nagasaki..the victims were civilians..charred beyond recognition. Still,the Keris is to be blamed..Why? Maybe it contains depleted uranium.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Ulasan anda adalah tanggungjawab anda sendiri.

Catatan popular daripada blog ini

Merentas Denai Masa: Makam Bendahara Tun Habib Abdul Majid (Padang Saujana)

Kenapa sambung belajar?

Selingkar Kisah...Antara Shakespeare & Ahmad Jais